Com ho va fer Xile per avançar?

En aquest document recomanat per Antoni Morante s´hi troben les claus

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Posted on 31 Octubre, 2014, in Club de lectura and tagged . Bookmark the permalink. 2 comentaris.

  1. 10 anys per veure avanços a Xile!!!! Ja ens podem esmolar. És gratificant veure la memòria escrita d’un procés de millora amb dades reals, cosa que noltros no hem ni començat. Però qui diu que no ho poguem fer?

    Dels seus encerts destacaria primer, assegurar que cap fillet quedi sense universitat per falta de recursos, segon, ll’acompanyament dels docents i la formació en aspectes concrets (didàctica de llengües, matem i ciències, un aspecte q tots els McKinsey destaquen, i al que segurament s´hi haurien d´afegir les humanitats). M´ha sorprès la diferència amb Xile en relació al currículum. Allà l’esquerra en volia més.

    M'agrada

  2. Mackinsey parla de 6 anys per constatar resultats significatius a partir del moment en què s’implementin reformes estructurals del sistema. Sigui, com sigui, més enllà de l’horitzó temporal d’una legislatura, i aquest serà un dels missatges clau que haurem de donar, tot i que amb un bon sistema d’indicadors es podrien fer valoracions parcials més acurades de les tendències de millora.

    El més interessant és que l’article constitueix el relat d’un procés de canvi estructural fet per un dels protagonistes principals, i a part de les qüestions que apunta Guida, jo també he subratllat altres referides al procés:

    “cuando se inicia un diálogo con la intención de arribar a puerto, se entra con unas ideas y se sale con otras. Cuando uno aborda el proceso de conversación y debate con apertura mental y voluntad de innovar, se hallan fórmulas nuevas, surgen miradas y soluciones antes impensadas.”

    “La exploración de acuerdos no consiste en confrontar dos posiciones y tratar de sacar el mayor porcentaje de la propia; tampoco exclusivamente en buscar una posición intermedia entre dos visiones contrapuestas, sino en examinar soluciones que traduzcan los resultados esperados por ambas partes en acción eficaz. Siempre hay un margen para avanzar de manera que la situación inicial mejore en algún grado para todos.”

    “La educación es un sistema complejo y difícil de reformar. La cantidad y diversidad de variables, estudios, experiencias, actores e intereses que involucra conspiran contra cualquier enfoque o intento simplista.”

    “La experiencia nos enseña que para conseguir acuerdos es bueno cumplir con al menos dos reglas de oro: avanzar sobre lo ya realizado, reconociendo lo valioso y corrigiendo lo defectuoso, sin la pretensión de inventar la rueda, sin arrogancia; y, segundo, trabajar con todos los actores, motivando una acción genuinamente conjunta, sin caer en la tentación de hacer anuncios publicitarios para arrancar aplausos.”

    i també altres referides a com es van de vèncer determinades resistències com les d’alguns col·lectius docents a l’avaluació, o la d’altres (en aquest cas, els directors), a perdre determinats privilegis, i que en aquest darrer cas es va resoldre amb una disposició transitòria, com diria el nostre company Jaume Mascaró, que bàsicament va consistir en abocar-hi doblers.

    “La importancia de que los propios maestros asumieran un liderazgo en el tema de la calidad, y compartieron la idea de que el sistema pretendía evaluar para corregir, más que para sancionar.”

    per últim, vull fer referència també els aspectes referits al lideratge educatiu i a la carrera docent, que l’autor considera convenient destacar:

    “Está fuera de discusión que el liderazgo educativo de un buen director constituye una palanca primordial del mejoramiento de la educación. Diversos estudios revelan que, dotados de ciertas atribuciones indispensables, buenos líderes educativos consiguen resultados apreciablemente superiores cuando trabajan en equipo, con método, disciplina, entusiasmo y autoestima. Para ello se necesitan más recursos que les permitan ampliar concursos, cursos de especialización y mejorar rentas. Y atribuciones para organizar su actividad, elegir sus equipos y hacerse responsables de los resultados educativos.”

    “La reforma de la educación pública debe ir acompañada de un nuevo sistema que sustituya el estatuto docente por una carrera docente, diseñando una escala de remuneraciones altas con una pendiente más orientada al alza. Esto le permitiría alejarse del esquema actual, que principalmente premia la antigüedad, e incorporar el mérito y el impacto educativo del maestro. “

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