Què passaria si el Pacte s’aprovés?

Aquests dies han aparegut veus crítiques contra el primer esborrany del Pacte per l´Educació de les Illes Balears. En aquest escrit volem exposar de forma resumida els continguts del document. El feim amb la convicció de que els arguments tenen el poder de superar les pors.

Menorcaedu21 mucem pósters (1)

El Pacte no aporta receptes màgiques, tampoc determina com s´han de fer les classes ni com ha de ser el currículum. No entra en detalls perquè l´objectiu del pacte és crear condicions. Crear les condicions per a avançar ver un funcionament més democràtic i transparent del sistema educatiu, on els centres tenguin vertadera autonomia per a decidir i on  s’impulsi la participació de tots els agents (estudiants, famílies, docents, tercer sector) per a dibuixar junts  l’educació del futur,  amb nous sistemes de selecció i avaluació més democràtics (no només dels docents, sinó també dels inspectors i els agents de l´administració) que permetin detectar qui vertaderament  té talent i capacitat  i tallar d’arrel les temptacions d’amiguisme, font de corrupció a la nostra terra. Crear les condicions per una nova etapa on les veus dels que tenen experiència siguin escoltades. Per tant, el Pacte és un punt de partida. No un document tancat com s´ha dit per les xarxes.

Disseny: Marta Sintes

Disseny: Marta Sintes

Pel que fa als contiguts, si el Pacte s´aprovés el poder no emanaria tant de l´Administració com de l´autonomia dels centres educatius. Els equips directius (sí, equips directius) juntament amb el Claustre i el Consell Escolar tindrien autonomia real per fer i desfer sobre un currículum que seria més flexible, sobre els horaris, sobre els espais i l´arquitectura. Els centres educatius podrien marcar camins propis per somniar i crear innovació. Els professors disposarien de més temps per a aprendre entre iguals, en comunitat d´aprenentatge, per investigar en acció, per coavaluar-se, per viatjar i conèixer altres experiències. Si el pacte s´aprovés seria més fàcil aprendre, compartir el que aprenem i constatar que ens convertim en una comunitat d’aprenentatge que sap que avança i cerca la millora contínua.

Cada centre podria tenir un projecte propi i seleccionar els docents que més s´hi adaptessin, en un procés col·legiat (també hi participaria el Consell escolar, l´Administració) i transparent. Amb uns criteris públics i ben definits.

Les condicions que crea el pacte es fonamenten en la tranasparència i l’avaluació formativa. No una avaluació externa i fiscalitzadora, sinó una avaluació multinivell, que parteix de la confiança entre els agents i que  per primera vegada  afectaria tant als que ocupen llocs a l´Administració com als docents (que aprendrien en comunitats d’aprenentatge).

Si el pacte s´aprovés s’iniciaria un procés sense retorn per a construir un nou sistema en el que el paper de l´Administració en la política educativa s´hauria de compartir amb el de la resta dels agents socials, en un plantejament més obert i plural i en el que per primera vegada en la nostra història fos possible que els professionals que  coordinassin aquest procés tinguessin la vocació, experiència i  la humilitat necessàries com per estimular la participació de totes les sensibilitats i sectors socials.

Menorcaedu21 mucem pósters

Si el pacte s´aprovés, hi hauria canvis no només als centres sinó a la societat. Les entitats del tercer sector, el sector productiu i les famílies serien també agents transformadors no ja des de fora sinò des de l´interior del sistema educatiu.

Però podria passar que el procés s´hagués d’avortar per la manca d´adhesions, fet que permetria als partits polítics continuar usant l’educació al servei dels seus programes més que dels interessos dels alumnes . En aquest cas, simplement, continuaríem en la línia de sempre. De tant en tant sortirien a la premsa les  tristes dades de fracàs escolar, els polítics de torn es lamentarien profundament però un elevat percentatge d´adolescents continuaria deixant els estudis amb la convicció de que aprendre no va amb ells. Res canviaria.

Si tu ets dels que creus que necessitam un canvi, ajuda’ns. No ens podem permetre, pels nostres fills i nets, pels nostres avis que no van poder estudiar,  perdre aquesta oportunitat. Confiam que més enllà de les pors i les diferències, guanyin el seny, el desig de diàleg i la defensa del bé comú.

Anuncis

Posted on 5 febrer, 2015, in Sin categoría. Bookmark the permalink. 1 comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: