Primer esborrany del Pacte de les Illes Balears

Totes les persones  que ahir vàrem assistir a la Trobada per a redactar el primer esborrany, i també els que hi vàreu participar des de ca vostra  recordarem el 10 de gener com la fita d´un somni que va començar fa molt de temps. Podrem  contar als nostres néts què vol dir pactar,  què vol dir no fer cas de la por  i de la desconfiança dels que pensen que els afers públics es mouen només per interessos (per una cadira, per doblers, per figurar), què vol dir compartir amb altres el temps lliure per teixir acords pel bé comú. Tots teníem molts dubtes però ahir la força del grup  va  confirmar una convicció: Pels nostres avis que no van poder estudiar,  allò que ens mou és el futur dels nostres fills i filles. El futur de les illes.

WP_20150110_009

El procés va començar el 10 d´octubre quan tots els moviments educatius de les illes vam partir a fer feina pel Pacte. Durant aquestes festes de Nadal tots els equips de voluntaris han treballat com a formiguetes dins els documents dialogant online d´illa a illa per a arribar al 10 de gener amb un document ben fonamentat.  Hem llegit altres documents de Pacte, referències internacionals i també els pactes d’altres llocs, especialment el català i el basc. Cap de nosaltres som experts però  hem fet tot el que hem pogut perquè ens ofegam dins un sistema que també ofega als alumnes. Un sistema que ara mateix està mort.

En el primer moment ens vam reunir tots junts per distribuir-nos la feina. Un dels moviments que hi participava va comunicar que  consideraven que el procés anava massa ràpid, amb propostes molt concretes, i que els resultava difícil seguir aquest ritme però després de treballar junts dins  les Comissions una porta se’ns va obrir per arribar a  acords.

 

Ens vam reunir per Comissions de redacció (els apartats del pacte) fins les 18h. El fet que  va succeir allà no sortirà als diaris, però és el més memorable. Ahir, dia 10 de gener, 50 persones  d’ideologies i cultures diferents ens vam  escoltar. Sembla poc important, però res més lluny de la realitat. Durant molts d´anys els polítics no ho han aconseguit.  Arribar a acords. Si us mirau aquest vídeo entendreu per què va resultar tan emocionant participar-hi

SOCIETAT: Acords principals

– Famílies, no només participen als centres sinó que són agents de transformació.

– Tercer sector, les entitats socials i de temps lliure estaran DINS els centres, no com a serveis externalitzats.

– Sector productiu, es detectaran les demandes en vistes a dissenyar la formació profesional.

– Treball en xarxa: tota la comunitat educa.

ADMINISTRACIONS I POLÍTIQUES PÚBLIQUES

– Es van proposar mesures per transformar l´actual administració vertical, autocràtica i burocràtica en una administració horitzontal i democràtica a l´estil de països com Canadà i Holanda.

CENTRES

– Vam canviar algunes paraules que no provocaven acord, per exemple:

  • En lloc de dir L´objectiu del centre és aconseguir l´èxit de l´alumnat, ara deim: L´objectiu és aconseguir que cada alumne pugui desplegar els seus talents.
  • En lloc de dir lideratge per l´aprenentatge deim comunitat d´aprenentatge
  • En lloc de dir rendiment de comptes deim avaluació multinivell (avaluació entre iguals, coavaluació, avaluació dels alumnes i les famílies vers els docents).

– Autonomia curricular. Els centres disposaran de currículums més senzills i flexibles.

– Autonomia organitzativa. Els centres tindran flexibilitat horària, de temps i espais.

– Autonomia en la gestió del personal. El Consell Escolar i els equips directius (amb la participació de l´administració) podran seleccionar el professorat d´entre aquells que ja han passat un procés de selecció (veure apartat professorat) en funció del seu projecte educatiu.

PROFESSORAT

Sistema d’accés a la carrera docent.- Es proposa un accés inicial amb criteris de selecció més estrictes a fi de prestigiar la professió.

Formació inicial.- Uns primers anys de formació compartida per a mestres i professors.

Sistemes de provisió de llocs de treball.- L´actual sistema d´oposicions serà substituït per dues fases. En una primera fase uns criteris públics de baremació. En una segona fase de pràctiques es valorarà la competència docent (què fa el docent dins l´aula).

Formació permanent i carrera professional docent.- L’accés a una plaça suposa iniciar una carrera docent que serà avaluada i  tindrà quatre categories: novell, aprenent, avançat i expert subjectes a les retribucions i possibilitats d’avanços en la carrera  . La formació permanent del professorat serà obligatòria i en horari de treball, finançada per la pròpia administració.

Equips directius: Per accedir a l’equip directiu passes dues seleccions, primer entres a formar part d´una borsa, no per mèrits -haver fet cursos, etc…- sinó per la teva competència docent dins les aules i amb un mínim de 5 anys d’experiència), en segon terme has de presentar un projecte i has de comptar amb experiència docent. A més, per ocupar la plaça de director/a s’ha de tenir una formació prèvia Els directors  seran elegits per una comissió integrada de forma equilibrada per els tres sectors de la comunitat educativa: docents, famílies i “forces socials-administració”, amb un procediment transparent, democràtic i basat en uns criteris clars en els que predominin els factors pedagògics.

Es reforçarà el paper de les direccions dins un model de comunitat d’aprenentatge, com a dinamitzadors de l’aprenentatge de l’alumnat i el professoorat. Això implica formació i capacitat de decissió. Intervindran en els processos de selecció i avaluació del professorat.

Els fets més importants que van succeir no sortiran als diaris. Va ser aquella dona que deia:

– “La nostra feina, ara, és cuidar els vincles socials perquè hi quepi tothom”

– Van ser les ganes de tenir Pacte per un sistema educatiu que no tengui res a veure amb el que tenim ara.

Posted on 11 gener, 2015, in Plenaris, Trobades, Vídeos and tagged . Bookmark the permalink. 3 comentaris.

  1. Per què xorrada? Si consideres que aprendre és una xorrada, no estàs capacitat ni per ensenyar. Si no t´interessa aprendre tampoc tens credibilitat per opinar… perquè bases les teves afirmacions en fum.
    Els directors que hi ha darrera el pacte no són il·luminats sinó persones que han predicat amb l´exemple, que han dedicat hores a la feina, en tost de dedicar-se a escampar zitzanya i com fas tu.

    M'agrada

  2. Joan Manuel Barceló

    Quina xorrada tot això de professors aprenents, … A més no té cap validesa perquè s’hauria de desenvolupar en forma de llei i ara per ara només és el somni de 4 directors il·luminats.

    M'agrada

  3. Sona com un somni!!! Ojalá que ho poguem dur a terme aviat. Moltíssimes gràcies a tots/totes per la vostra dedicació, esforç i ganes de canviar les coses, i esperem que sigui quin sigui els governs que ens toquin tenguin llums, bon cor, coratge,ganes i empatia suficient per entendre que aquest és el camí pel canvi, tan necessari dins una societat que està cansada, perdent valors continuament, decepcionada i farta de que l’enganin. Esper que tant futurs alumnes com professors/professores vagin a escola contents, motivats i amb energia i il.lusió per seguir endavant i treballar dur per “revolucionar” aquest sistema educatiu que, no només no te cap sentit.avui, sino que seria nefast pel futur que sembla que ens depara. Anim companys!!

    Liked by 1 person

Deixa un comentari